Over ons

Sinds 1993 staat autobedrijf De Cock garant voor service en kwaliteit en dit tegen de juiste prijs.
Onze persoonlijke service maakte van Autobedrijf De Cock een vaste waarde in het Waasland.
Ons bedrijf

Bij DCR doen we er alles aan om u de best mogelijke service te bieden, met kwaliteitsproducten te werken en u oplossingen op maat te bieden.

Onze vakkundige mensen helpen u snel weer op weg, u bent bij ons dan ook geen nummer..

Kwaliteit

U wenst dezelfde kwaliteit van onderdelen en expertise als bij de merkengarage.. maar dan zonder de nadelen ervan, dan bent u bij ons op de juiste plaats: Wij bieden advies, reparatie en onderhoud voor alle automerken!

DCR in de pers
Magazine CARFIX editie 81 juni 2015:  'SMARTREPAIRTECHNIEKEN LEREN VIA SMARTTOOLS'

Dent & Car Repair herstelt 60 % van schadegevallen met smart repair ! 

 

Carrossiers die zich verder willen bekwamen in het toepassen van smart repair-technieken kunnen daarvoor voortaan terecht bij Smart Tools in Kruibeke. Smart Tools is een initiatief van Robert De Cock, zaakvoerder van Dent & Car Repair uit Sint-Gillis-Waas. Naast het geven van opleidingen, is  Smart Tools ook officieel verdeler van het Deense HBC System, wereldwijd marktleider op het gebied van Smart Repair gereedschappen.

 

Smart repair in de lift

Dat smart repair langzaam maar zeker in de lift zit, spreekt voor zich. Zowel auto-eigenaars als verzekeringsmaatschappijen hebben er baat bij dat koetswerkherstellingen snel en tegen een gunstige prijs  worden uitgevoerd. Uit onderzoek blijkt bovendien dat 40 procent van alle voertuigen twee of meer kleine schades vertonen die via smart repair kunnen worden hersteld. Het gaat om schadegevallen - zowel aan koetswerk als aan het interieur van de wagen - die kleiner zijn dan een handpalm.

 

Zowat de helft van de smart repairs zijn herstellingen  aan plastic onderdelen, leder of vinyl of  uitdeuken zonder spuiten. Negentien procent zijn herstellingen van voorruiten en koplampen en 14 % is het aandeel van velgherstellingen.  De 'spot repairs' van koetwerkschade nemen  10 % van alle smart repairs voor hun rekening. Slechts een klein deel van de smart repair-werkzaamheden is het herstellen van  textiel van  zetelbekledingen en het ontgeuren van wagens, mobilhomes of caravans.

STELSELMATIGE GROEI

 

“Al meer dan tien jaar geleden hebben wij resoluut de kaart getrokken van  smart repair technieken,” zegt Robert De Cock, zaakvoerder van Dent & Car Repair. “We zijn ermee gestart op vraag van een klant die tweedehandswagens verkoopt en die de meest rendabele manier zocht om kleine koetswerkherstellingen uit te voeren aan zijn voertuigen. De volgende jaren hebben we langzaam maar zeker heel wat ervaring opgedaan. Smart repair goed leren toepassen, vergt tijd ! De initiatiecursus neemt tien dagen in beslag, maar je hebt een hele tijd nodig om echt vertrouwd te raken met de nieuwe materialen en technieken. Alleen oefening baart kunst !

 Bij uitdeuken zonder spuiten begin je bijvoorbeeld met het uitdeuken van kleine parkeerschades. Nadien volgt het uitdeuken van karakterlijnen op de wagen en pas na de nodige ervaring ben je  in staat om zware hagelschade deskundig weg te werken via smart repair.  In 2009 werd onze opgebouwde ervaring een eerste keer echt beloond, toen een fikse hagelbui voor heel wat schadegevallen zorgde. Toen hebben onze uitdeukers zich pas echt kunnen uitleven. Vorig jaar deed zich een gelijkaardig geval voor en opnieuw konden we vele klanten snel helpen  dankzij de expertise die we intussen hadden opgedaan. Intussen hebben we drie mensen in dienst die zich uitsluitend met smart repair bezig houden. Vijftig à zestig procent van alle schadegevallen die we aanpakken in ons atelier, herstellen we vandaag met smart repair technieken.”

NIEUW ATELIER VOOR SMART REPAIR

 

Robert De Cock heeft zopas naast zijn vestiging in Sint-Gillis-Waas een pand bijgekocht waarin eerder een garage was gevestigd. Het pand wordt intussen omgebouwd tot atelier specifiek voor smart repair. “We maken van de oorspronkelijke ruime en lichte showroom van de garage gebruik om er onze smart repair-technieken uit te voeren. Speciaal daarvoor heb ik in de vloer een draaiplatform laten installeren. Dit is handig en tijdbesparend voor het manoeuvreren van de voertuigen en bovendien is het super interessant voor het nemen van foto’s van de te herstellen plaatsen.”

 

“Smart repair betekent ook dat de herstelling maximaal twee uur in beslag neemt. De klant kan dus in de wachtruimte plaatsnemen bij een koffietje en wachten tot de herstelling is gebeurd. Wat niet via smart repair kan worden hersteld, wordt doorgeschoven naar de “ day repair “ . Het gaat dan om herstellingswerkzaamheden die tot acht uur in beslag  nemen. Door beide systemen te combineren, kunnen we  het merendeel van alle schadegevallen repareren. Met de aangename wachtruimte voor klanten,  besparen we ook op de kost van vervangwagens. 

 

SOORTEN SMART REPAIR

 

Smart repair is veel meer dan enkel uitdeuken zonder herlakken.  De beschikbare  technieken worden ingedeeld in enkele disciplines :

 

Interieur

Eerst is er het herstellen van zeteltextiel. Daarvoor zijn momenteel herstellingskits op de markt die o.a. uit meerdere kleuren textielpoeder de juiste kleur van de zetel benaderen. Dat op kleur gemengde poeder wordt  aangebracht op een lijmondergrond. Het geheel wordt afgewerkt met een slijtvaste beschermlaag.

 

Verder zijn er materialen om harde en zachte kunststof onderdelen, leder en dashboard te herstellen. Daarbij wordt rekening gehouden met het originele oppervlaktepatroon. In eerste instantie worden een kopie en een mal gemaakt van het originele patroon. Pas dan wordt  het nieuwe materiaal  aangebracht en wordt er afgelakt. Voor de hechting wordt gebruik gemaakt van speciaal ontwikkelde smeltlijm, een lijmvulmiddel voor harde kunststof met activator en twee lijmtypes voor harde en flexibele kunststof.

 

“Een dergelijke reparatiekit is bijzonder interessant,” zegt Robert De Cock. “Het valt immers voor dat bij het demonteren of monteren van de binnenbekleding een barst of andere beschadiging ontstaat. Dikwijls is er geen tijd om een nieuw onderdeel te bestellen en te monteren. Vandaar dat het veel eenvoudiger is om het euvel te herstellen via deze smart repair techniek.”

 

Ruiten en koplampen

“Via de juiste materialen en gereedschappen kunnen we ook voorruiten en koplampen herstellen. Het gaat hier om koplampen waarvan de UV-laag is vergeeld of bekrast. Wij kunnen de krassen eruit schuren en een nieuwe UV-laag aanbrengen. Het resultaat is uitstekend. Dat maakt het mogelijk om op de herstelling een garantie van vijf jaar te geven.”

 

Velgen en geurbestrijding

“In het HBC-gamma vinden we ook een kit om diverse soorten velgen te herstellen, gaande van klassieke aluminium velgen tot black chrome velgen en diamond cut velgen. Ten slotte kunnen we minder fris ruikende interieurs van auto's, caravans en mobilhomes reinigen met een ozon-luchtreinigingssysteem waarbij geen chemicaliën worden gebruikt. Voor nieuwe bestuurders van een tweedehandswagen, is er niets ergerlijker dan te moeten rondrijden in een onfris ruikende “nieuwe occasie”!

 

Tenslotte zijn er  nog de PDR-gereedschappen om uit te deuken zonder herlakken.”

“Het is zonneklaar dat Smart Repair een quasi perfecte manier is om kleine schadegevallen op een degelijke en prijsgunstige manier te herstellen, met behoud van een zeer goede kwaliteit. We moeten de klant er echter bewust van maken dat het  om een herstelling gaat en niet om een vervanging van een onderdeel. In heel veel gevallen bereiken we een herstellingsgraad van 100 %. Soms is het maar 80 %.”

 

OPLEIDING BIJ SMART TOOLS

 

“Via de oprichting van een heus Smart Tools opleidingscenter en de distributie van Smart Repair-gereedschappen en materialen, willen we meer carrossiers aanzetten om een groter deel van hun herstellingen uit te voeren zonder te moeten plamuren en herlakken. We stellen onze ervaring ter beschikking van collega's. We staan bovendien garant voor de kwaliteit van de door ons ingevoerde HBC-materialen. Zelf heb ik gedurende  tien jaar heel Europa afgereisd op zoek naar de beste materialen. Uiteindelijk heb ik die bij HBC in Denemarken gevonden en zijn we nu hun officiële verdeler voor België.”

“In Kruibeke opende onlangs ons HBC trainingcenter, voorzien van alle moderne gereedschappen voor smart repair. We kunnen er verschillende carrosseriemodellen ter plekke en onder het oog van de deelnemers herstellen en aanleren. Bedrijven die hun werknemers in opleiding willen sturen, kunnen via KMO-portefeuille genieten van een korting van 50% op alle opleidingen bij Smart Tools. 

Alle nodige info is terug te vinden op de website: www.smarttools.be/opleidingen

 

GROEI IN KRUIBEKE EN SINT-GILLIS-WAAS

 

De bvba Dent & Car Repair startte in 1993 als traditionele garage annex carrosseriebedrijf met vestiging in Kruibeke. De onderneming verdubbelde in de jaren negentig zijn werkplaats tot twee keer 500 m². Ook dat bleek niet voldoende. Daarom werd in 2009 een perceel van 6.000 m² KMO-grond in gebruik genomen op het industrieterrein van Sint-Gillis-Waas. Terwijl de mechanische werkzaamheden en de depannagedienst  in Kruibeke bleven, werd de carrosserieafdeling overgebracht naar Sint-Gillis-Waas. Om het voor de klanten makkelijker te maken, is er vanuit Kruibeke dagelijks een transportdienst met herstelde en te herstellen wagens van en naar Sint-Gillis-Waas. Intussen beschikt zaakvoerder Robert De Cock er over een perceel van 12.000 m² met daarop twee ateliers.  Eén atelier specifiek voor Smart Repair, in het andere gebouw gebeuren de grotere carrosserieherstellingen.

 

* 50 tot 60 procent van de schadegevallen wordt opgelost via smart repair.

 

* In het Smart Tools-opleidingscentrum leren carrossiers de verschillende technieken van smart repair.

 

* In het smart repair-atelier wordt het manoeuvreren met wagens vergemakkelijkt door gebruik te maken van het nieuw geïnstalleerde draaiplatform.

 

* Via Smart Tools koop je kits om interieurtextiel van wagens te herstellen. Meerdere kleuren worden gemengd om de uiteindelijk juiste kleur van het interieur te bereiken.

 

* Bedrijven die hun werknemers in opleiding willen sturen, kunnen via KMO-portefeuille genieten van een korting van 50% op alle opleidingen bij Smart Tools. 

Alle nodige info is terug te vinden op de website: www.smarttools.be/opleidingen

AXIAL Magazine editie 9/2015:  'KANSEN ZIEN EN KANSEN NEMEN'

Robert De Cock (Dent & Car Repair)

 

 

In Sint Gillis Waas, op een boogscheut van de Antwerpse haven 

linkeroever, bevindt zich Dent & Car Repair.

60 % van de herstellingen gebeuren hier met smart repair technieken ... en dat mag je gerust een unicum noemen.

 

Reeds bij de begroeting merken we het: Robert De Cock is een man die met passie over zijn zaak spreekt. Samen met zijn team zette hij Dent & Car Repair in relatief korte termijn op de kaart als absolute specialist in smart repair.

Dent & Car Repair werd oorspronkelijk opgestart in 1993 te Kruibeke. Na de nodige uitbreidingen te Kruibeke werd de carrosserie afgescheiden van de mechanische afdeling en verplaatst naar Sint-Gillis-Waas onder de naam Dent & Car Repair.

Van in de begindagen streeft Dent & Car Repair naar kwalitatieve carrosserieherstellingen met de nadruk

op smart repair. Omwille van het vakmanschap en de knowhow die dergelijke herstellingen vragen, is dat volgens Robert De Cock een niet te onderschatten proces: “Met vallen en opstaan zijn we tot het huidige niveau gekomen en kunnen we het volledige pakket smart repair aan onze klanten aanbieden.

 

De meest voor de handliggende smart repair met de minste investering is de spot repair. Dan heb je het over een schade die niet groter is dan een handpalm en die je herstelt

zonder toevoeging van plamuur en waar de uitspuitzone de oppervlakte van een A4 blad niet overschrijdt. Een trapje hoger qua moeilijkheidsgraad is paintless dent repair (uitdeuken zonder spuiten). Door de hagelschade tijdens het Pinksterweekend van vorig jaar is dit begrip gemeengoed geworden en lijkt het ook of iedereen die hersteltechniek

zomaar kan toepassen. Niets is echter minder waar. Vandaag hebben we drie interne techniekers die de nodige training en stages in het buitenland doorliepen.

Dit is niet te onderschatten en vraagt het nodige geduld van technieker en zaakvoerder. Eigenlijk duurt het jaren eer je een technieker hebt die kwalitatief goede PDR-herstellingen kan uitvoeren.

Alles begint bij parkeerdeukjes, die in normale omstandigheden 85% uitmaken van het aangeboden PDRwerk. Het enthousiasme van de techniekers om steeds verder te gaan en de gekste uitdagingen niet uit de weg te gaan, werkt aanstekelijk.”

 

One-stop-shopping

 

60% van de herstellingen die bij Dent & Car Repair gebeuren met smart repair technieken. Dit zeer hoog percentage is volgens Robert De Cock te danken aan het totaalpakket van herstellingen die worden aangeboden: “Wij herstellen ook autoruiten, velgen en zelfs koplampen.

Deze laatste is een 100% herstelling waar we vijf jaar garantie op geven.

We hebben deze hersteltechniek ontdekt tijdens een van onze buitenlandse verkenningen. Een nieuwe UV-coat wordt aangebracht en de doorzichtige kunststof krijgt zijn

originele helderheid terug.

Daarnaast doen we ook interieurherstellingen en ontgeuren van wagens. Dit betekent vooral een meerwaarde voor partners/klanten met tweedehandswagens.

Met dit totaalpakket trekken we zowel particuliere als professionele klanten aan. Zo tellen wij bijvoorbeeld VAB onder onze partners. Dat dergelijke grote organisatie met ons samenwerkt, beschouwen we dan ook als een bevestiging van het harde werk van de afgelopen tien jaar.”

Al de technieken die hierboven beschreven worden, vallen onder de noemer smart repair en mogen voor een geoefende technieker niet langer dan 2 uur in beslag nemen.

Elke herstelling die langer duurt wordt doorgeschoven naar de day-repair. Het is dan ook zeer belangrijk dat bij ontvangst van de wagen de juiste keuze wordt gemaakt van type herstelling en dat de deskverantwoordelijke al deze technieken kent, al dan niet met zijn beperkingen.

 

Over clichés en kwaliteit 

 

Robert De Cock stoort zich een beetje aan een aantal clichés die circuleren rond smart repair. Zoals dat smart repair geen kwalitatieve herstelling zou zijn: “Het is niet omdat we snel werken, dat het geen kwaliteit is. Integendeel, het is net een bevestiging van ons vakmanschap!

Ik maak graag de vergelijking met mijn zoon die geen yoghurt lust maar ook de moeite niet gedaan heeft om de verschillende smaken te proeven. Bij Dent & Car Repair houden we niet van grootspraak maar we streven wel altijd de hoogste kwaliteit na en geloven in ons eigen kunnen. En het grootste compliment is het vertrouwen dat de klanten en partners ons schenken.

We kijken dan ook met vertrouwen naar de toekomst en hebben onlangs geïnvesteerd in een nieuw bedrijfspand waardoor onze oppervlakte verdubbelt tot 12.000 m2.”

 

Smart Tools

 

Robert De Cock is een man die van aanpakken weet. Zijn lijfspreuk is dan ook “Kansen zien en kansen nemen!”. Volgens hem is er nog een enorm groot potentieel voor smart repair in ons land maar ontbreekt het aan opleiding en de juiste gereedschappen.

Daarom richtte hij een tijd terug Smart Tools op. Dit nieuw bedrijf biedt onder één noemer en één  productlijn zowel opleidingen, gereedschappen als producten aan voor smart repair.”

 

www.uitdeuken.be

 

www.smarttools.be